"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


maandag 19 februari 2018

Héél speciaal voor Elise

Na maanden van ongeduldig zwijgen mag ik dan eindelijk vol vreugde de naam onthullen van mijn pasgeboren nichtje. Zij luistert naar de naam 'ELISE', een lief zusje voor mijn metekindje Amber.

Voor deze bijzondere gelegenheid mocht ik het kaartje ontwerpen. Belangrijk was het feit dat dit kaartje qua stijl moest aansluiten op dat van Amber, omdat het natuurlijk zusjes zijn.
Dit is een zéér specifieke stijl en gelukkig weet mijn zus heel goed wat ze precies wilt, dus ze had zich (zoals altijd) goed voorbereid en gedocumenteerd met een resem aan voorbeelden. Uiteraard moest ik mijn potlood ter hand nemen om een passende, maar vooral UNIEKE tekening te maken. Elise betekent 'gewijd' aan God.

Omdat op elk voorbeeld een boom te zien was, besloten we dan ook om dit als onderwerp te nemen voor mijn tekening. Er moesten verder heel wat dieren in voorkomen, én een schommel waarin Ambertje vol ongeduld zit te wachten op de komst van haar zusje.
Ik heb haar afgebeeld met haar rug naar de kijker toe (en met haar typische 'bolle' wangetjes), reikhalzend uitkijkend naar haar zusje.
Een boom groeit en leeft (zeker nu de lente stilaan voor de deur staat en alles weer in volle bloei staat), net als Elise. Het konijn staat voor vruchtbaarheid, de uil voor wijsheid,... Ook de toverstaf is ergens terug te vinden, en legt meteen de link naar het kaartje van Amber. Het zachtroze maakt het geheel luchtig en aangenaam om naar te kijken. Op de poster worden de vele details pas echt goed zichtbaar.
Hiermee is de cirkel rond.

Uiteraard denkt iedereen bij deze naam meteen aan het muziekstuk 'Für Elise' van Ludwig van Beethoven. Het toeval wil dat mijn lievelingsdichteres Jo Govaerts hier ooit een gedicht over heeft geschreven. Ik heb het destijds zelfs geïllustreerd, en het is samen met drie andere geselecteerde werken tentoongesteld geweest.

Weerom een passende afsluiter:

Een orgeltje met één 
register, één liedje
voor Elise

als het blij is
speelt het wat sneller
droef wat trager
soms snerpend
voor Elise

als het niet
voor Elise speelt
speelt het
niet
voor Elise

*Jo Govaerts


 

een affiche om 'ELISE' aan te kondigen


buitzenzijde geboortekaartje Elise

binnenzijde geboortekaartje Elise

uitgewerkt ontwerp in potlood, en nadien ingescand

doopsuikerzakjes en doosjes, enkel de naam is gebruikt

geboortekaartje Elise



'Voor Elise', illustratie (collage) bij het respectievelijke gedicht van Jo Govaerts (meer informatie over haar vind je onder het label 'hommage aan Jo Govaerts')

 doopsuikerdoosjes en enveloppe met sluitsticker

 'tante' nele met de kleine 'Elise'

Geen opmerkingen: