"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


dinsdag 26 december 2017

Jaarthema 'Geuren en kleuren': resultaten semester één

Eerder vertelde ik jullie al over de stijgende lijn van de inschrijvingen voor onze tekenschool. Tot nog toe haalden we elk jaar opnieuw vlot onze 35 leerlingen, met af en toe een 'kleine' reservelijst. Maar wat moet je doen als ook die reservelijst plots enorm begint te groeien? Juist! Uitbreiden is dan de enige oplossing. Dát is wat we nu gedaan hebben, want momenteel zitten we met twee verschillende groepen: de oudste groep leerlingen (van het derde t.e.m. het zesde leerjaar, onder leiding van mijn collega Naomi) hebben we 'de Pollocks' gedoopt. De jongste leerlingen (deze 'grote' groep is opgesplitst in een eerste én een tweede leerjaar) hebben we 'de Picasso's' gedoopt.
Ikzelf sta in voor het tweede leerjaar, maar aangezien ik samen sta met mijn collega Tineke (jaja, een nieuwe juf ter versterking), gebeurt het wel eens dat we samenwerken.

Ondertussen zijn we het weeral gewoon, maar het voelt best vreemd voor mij om les te geven aan een kleinere klasgroep, en om opdrachten te verzinnen voor één bepaalde leeftijd. Het blijft wennen! Bovendien proberen we met alle drie de groepen rond een jaarthema te werken, namelijk: 'Geuren en kleuren'.
Af en toe kruisen de wegen van 'de Piccaso's' die van 'de Pollocks', maar elk op zijn of haar niveau. Omdat onze wonderlampen van papier-maché vorig jaar zo'n succes waren, hebben wij besloten om met dit materiaal ook dit schooljaar aan de slag te gaan. Wij zullen namelijk een prachtig Marokkaans servies tevoorschijn toveren. De oudsten maken prachtige zilveren theepotten, de jongsten maken kleurrijke tajines en prachtige waterpijpen. Ook in het tweede semester wordt er nog verder gewerkt aan dit 'jaarproject', om tenslotte op het einde van het schooljaar tot een mooi geheel te komen (hopen we).

Verder hebben we al heel wat gedaan dit semester (en nu spreek ik even voor mijn groep), zoals reiskoffers gemaakt, kameleons verstopt in een camouflagekleurenpalet, een onderwaterlandschap geschilderd en uiteraard met papier-maché gewerkt.
Eén van de toppers van vorig schooljaar waren zonder enige twijfel de tulbanden die we hebben getekend voor 'Carnaval' (*zie onder het label 'tekenschool Vorselaar' voor de resultaten). Omdat onze leerlingen van vorig jaar dit zo graag deden, hebben we besloten om voor Halloween dit thema nog eens te hernemen, maar dan uiteraard griezelhoeden en heksenhoeden. Wij hebben dit idee in een nieuw kleedje gestoken. Zo was 'de binnenvorm' dit keer geen leerdoel, maar wel 'de buitenvorm'. Dit keer geen diamant, maar wel een lint rond de hoed.... En vooral heel veel drama en mimiek voor onze fotosessie!
Voor Kerstmis hebben we 3D- kerstkaarten gemaakt. Deze kaarten hebben we dit jaar tentoongesteld in gemeenteschool 'de Knipoog', in het kader van de jaarlijkse ornamentenwandeling die de gemeente organiseert. Erg leuk!

Ook voor het tweede semester staat er nog heel wat op het programma. Als alles goed gaat, zullen we de mogelijkheid hebben om 'sunprints' te maken (= fotografietechniek). We benaderen dan het thema kleuren (= licht) vanuit een andere, meer wetenschappelijke invalshoek. Ook zullen we zien hoe gezichtsbedrog onstaat, door gekleurde '3D- brilletjes' te maken.
Verder staan er nog een bezoek aan de WAK- tentoonstelling op het menu, evenals onze jaarlijkse buitentekenles. Met Carnaval stellen we de complementaire kleuren voorop als leerdoel. En nog zó veel meer, want ik hou graag nog enkele leuke dingen 'geheim'. Daarvoor moet je naar onze tekenschool komen!
Fijne feesten en een fantastisch 2018 van juf. nele!
 
thema les 1:' reiskoffers met bodem'

thema les 1:' reiskoffers met bodem'

thema les 3: 'onderwaterlandschap' - wascokrijt, ecoline en zout + waterplanten op de voorgrond

thema les 3: 'onderwaterlandschap' - wascokrijt, ecoline en zout + waterplanten op de voorgrond- eindresultaat

thema les 3: 'onderwaterlandschap' - wascokrijt, ecoline en zout + waterplanten op de voorgrond- eindresultaat

thema les 4: 'tekenopdracht camouflage: kameleons' -  warme en koude kleuren

thema les 4: 'tekenopdracht camouflage: kameleons' -  warme en koude kleuren

thema les 5: tekenopdracht 'Halloween': griezelhoeden, fotoshoot
 
thema les 5: tekenopdracht 'Halloween': griezelhoeden, fotoshoot

thema les 5: tekenopdracht 'Halloween': griezelhoeden, fotoshoot

thema les 5: tekenopdracht 'Halloween': griezelhoeden, fotoshoot

thema les 6/les 7: potjes voor tajines van papier-maché (pot + dekseltje apart)

thema les 6/les 7: waterpijpen van papier-maché

thema les 8: 'Kerstmis' - pop-up-kerstkaarten (tweede leerjaar)
 
thema les 8: 'Kerstmis' - pop-up-kerstkaarten, sneeuwman (tweede leerjaar)

thema les 8: 'Kerstmis' - pop-up-kerstkaarten (eerste leerjaar)

thema les 8: 'Kerstmis' - pop-up-kerstkaarten, sneeuwlandschap (eerste leerjaar)

thema les 8: 'Kerstmis' - pop-up-kerstkaarten, sneeuwlandschap (eerste leerjaar)

thema les 8: 'Kerstmis' - pop-up-kerstkaarten, sneeuwlandschap (eerste leerjaar)

deelname aan de 'Ornamentenwandeling' van de gemeente Vorselaar, een selectie van de pop-up-kerstkaarten, te zien aan de ramen (= straatkant) van gemeenteschool 'de Knipoog' gedurende de eindejaarsperiode, detail groep Picasso's

deelname aan de 'Ornamentenwandeling' van de gemeente Vorselaar, een selectie van de pop-up-kerstkaarten, te zien aan de ramen (= straatkant) van gemeenteschool 'de Knipoog' gedurende de eindejaarsperiode, groep Pollocks

deelname aan de 'Ornamentenwandeling' van de gemeente Vorselaar, een selectie van de pop-up-kerstkaarten, te zien aan de ramen (= straatkant) van gemeenteschool 'de Knipoog' gedurende de eindejaarsperiode, groep Picasso's

deelname aan de 'Ornamentenwandeling' van de gemeente Vorselaar, een selectie van de pop-up-kerstkaarten, te zien aan de ramen (= straatkant) van gemeenteschool 'de Knipoog' gedurende de eindejaarsperiode, detail groep Picasso's

Geen opmerkingen: