"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


woensdag 27 december 2017

De schildpadprinses

Ik vond persoonlijk dat het hoog tijd werd om eens een ander aspect van mijn creativiteit aan te wakkeren: handwerken. In mijn boekenkast staat al enkele jaren een boekje ongeduldig op mij te wachten: 'Superleuke knuffels naaien'. Er staan allerlei naaiprojecten rond dieren in.
Ik had eerder al wel ervaring met kleine dierenknuffels naaien, en die gingen als zoete broodjes over de toonbank. Graag wil ik, mede dankzij dit boekje, mijn horizonten verruimen. Meer zelfs, de ideeën inspireren mij tot het uitvinden van mijn eigen creaties. Ik zou in de toekomst dan ook graag mijn eigen ontwerpen willen uitwerken. Voorlopig houd ik mij (deels) vast aan de patronen uit het boek. Immers, je moet eerst weten 'hoe' iets in elkaar steekt. Pas daarna kun je een stap verder gaan.

Mijn eerste project is een schildpadrugzak, die ik 'volledig' met de hand, naald en draad in elkaar heb gezet! Ik beschik niet over een naaimachine (laat staan dat ik weet hoe je zoiets zou moeten gebruiken), dus het duurde net iets langer dan gebruikelijk. ook de afmetingen van de rits kwamen niet overeen met die in het boek, maar aan alles valt een mouw te passen.
Ik maakte de rugzak héél speciaal voor mijn nichtje en metekindje Amber. Natuurlijk heb ik wel enkele variaties aangebracht. Zo heb ik de letters van haar naam (die ik bovendien ontworpen heb voor haar geboortekaartje) met gouddraad verwerkt in het schild op de rugzijde. Verder heb ik ook een extra zijzakje gemaakt (was minder moeilijk dan het leek), en heb een 'extra' stevige bodem gemaakt binnen in de rugzak. Uiteraard heb ik ook een kroontje gemaakt voor 'prinses Amber'!
Ik ben al erg blij dat alles uiteindelijk mooi in elkaar paste, ook al kun je duidelijk zien dat dit werkstuk niet met de naaimachine is gemaakt.
Dit smaakt naar meer voor mij, maar natuurlijk moet ik er de tijd voor hebben en die ontbreekt meestal. Ik weet alvast wat mijn volgende project zal zijn, maar dat verklap ik jullie nog niet.  
Just wait and see!

rugzak: bovenaanzicht

rugzak: bovenaanzicht schild (met naam)

rugzak: zijaanzicht

rugzak: detail bloemetje

rugzak: binnenzijde


toch best een grote rugzak, maar gelukkig groeit Amber nog!

....en toegegeven, ze staat er al wel mee


ikzelf met mijn metekind Amber

Geen opmerkingen: