"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


maandag 2 oktober 2017

In het spoor van Victor Hugo

Er even een week tussenuit zijn kan wonderen doen, zowel voor lichaam als geest. Aangezien mijn oorspronkelijk geplande wandelreis naar Rhodos geannuleerd werd, moest ik last-minute nog naar een geschikt alternatief op zoek. Ik heb echter weinig nodig om gelukkig te zijn, dus besloot ik om gewoon in eigen land te blijven en de andere kant van ons landje eens beter te gaan verkennen.

Vlaanderen ken ik intussen op mijn duimpje, maar Wallonië is nog een beetje onontgonnen gebied voor mij. Ik koos voor enkele dagen Durbuy (= ook wel 'het kleinste stadje' van België genoemd) als startlocatie. Om mijzelf wat te verwennen koos ik voor een viersterrenhotel: 'Azur en Ardenne', inclusief elke dag een driegangendiner en wellnessarrangement. Kortom, pure ontspanning en ik hoefde zelf met niets rekening te houden (tenzij dan het meesleuren van mijn koffer, maar de Walen zijn enorm gastvrij en een vriendelijke dame bood mij meteen een lift aan).
Het tweede deel van mijn vakantie bracht ik door in het dorp Vielsalm. Ik logeerde er in een eenvoudige, erg charmante bed en breakfast 'Nord Sud' te Salmchâteau. Dit is een deelgemeente van Vielsalm.

Ik stond erop om tijdens mijn verblijf  'zoveel mogelijk' Frans te praten, en dat lukte al bij al wonderwel. Meer zelfs: ik kreeg complimenten van mijn gastvrouw! Volgens haar heb ik feeling met de taal, maar dát heb ik in een ver verleden ook al eens gehoord. Ondanks het feit dat ik de taal jaren niet meer heb gesproken, was het mij op één of andere manier toch gelukt een zekere basis over te houden om mij voldoende te kunnen uitdrukken. Dat vind ik sterk, omdat ik vooraf geen tijd had om mij in de taal te verdiepen. Ik heb wel ervaren dat het begrijpen aanzienlijk vlotter ging dan het praten. Nu ja, af en toe lees ik nog wel eens in het Frans, dus misschien heeft dát mij geholpen?
Toen ik in de middelbare school voor mijn examen Frans moest studeren had ik hooguit twee uur nodig, voor mijn examen Wiskunde daarentegen had ik 'minstens' twee maanden nodig. Een groot verschil, al zeg ik het zelf.

Werkelijk 'alles' zat mee, en alle ingrediënten voor een geslaagde vakantie waren aanwezig. Zeker na het miserabele weer van de afgelopen weken deed het deugd om vast te stellen dat ik wel degelijk (én andermaal) 'de goede week' eruit heb gepikt.

Omdat ik deze keer alleen reisde (met de trein) en zelf niet beschikte over een kompas of GPS, besloot ik om uitsluitend de bewegwijzerde wandelroutes te volgen. Het risico zou anders te groot geweest zijn om te verdwalen in de diepe wouden. En bovendien, zo'n goed oriëntatievermogen heb ik nu ook weer niet.

Een absolute aanrader voor cultuurliefhebbers (en meer bepaald literatuurliefhebbers) is de wandelroute 'Victor Hugo' te Salmchâteau. Deze auteur heeft hier korte tijd gewoond. Overal tijdens de wandeling kom je rode plaatjes tegen met zijn citaten. De wandeling is 7 kilometer lang, en onderweg bezoek je onder meer de ruïnes van een kasteel en kan je eventueel een bezoek brengen aan een museum. Kortom, met deze wandeling ben je zeker een halve dag zoet.

Meer info:

http://www.azurenardenne.be

https://nord-sud.be

https://www.luxembourg-belge.be/diffusio/nl/doen-zien/wandelen-fietsen/te-voet/salmchateau/wandeling-victor-hugo-7-km_TFO12213.php

le 'Parc des topiaires', Durbuy - Pamela Anderson

le 'Parc des topiaires', Durbuy - eekhoorns

le 'Parc des topiaires', Durbuy - selfie met 'Manneke Pis'

le 'Parc des topiaires', Durbuy - prachtige beeldjes

le 'Parc des topiaires', Durbuy - bloemenmand

le 'Parc des topiaires', Durbuy - selfie

le 'Parc des topiaires', Durbuy

le 'Parc des topiaires', Durbuy - eend + vijver

le 'Parc des topiaires', Durbuy - reiger + vijver

le 'Parc des topiaires', Durbuy

le 'Parc des topiaires', Durbuy

le 'Parc des topiaires', Durbuy

le 'Parc des topiaires', Durbuy

lezende jongen

Durbuy = kajakken!

wandelen in Vielsalm

...en overal kapelletjes tegenkomen

het terras van bed and breakfast 'Nord Sud'

"Mmmm, hier zou ik wel willen wonen!"


de ruïnes van een kasteel

fauna en flora

fauna en flora: herfst!

wandelen Vielsalm



wandelroute 'Victor Hugo' te Salmchâteau

het meer van Vielsalm

een beetje informatie

enkele  gastronomische menu's

Geen opmerkingen: