"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


maandag 2 oktober 2017

Overslagdoos

Tijdens mijn vakantie heb ik eindelijk een pasklare oplossing gevonden om mijn originele 'losse' illustraties, die ik enkele jaren geleden maakte bij de gedichten van Jo Govaerts, te bewaren in één centrale plaats.
Ik kwam op het idee om ze eerst en vooral allemaal op stevige gekleurde bladen te kleven, want dat geeft toch iets meer cachet. Via wat zoekwerk op het internet vond ik een interessante tool voor het maken van een overslagdoos. Hierdoor kan ik mijn illustraties bewaren in een beschermende doos die bestaat uit twee binnenvakken (*zie foto's hieronder).
Ik schafte mij voldoende boekbinderslinnen, boekbinderslijm en karton aan, ging aan de slag en volgde alle instructies. Het meetwerk was het lastigste aspect voor mij, want voor dit project moet alles 'juist' zijn. Anders past de doos niet in elkaar en moet je opnieuw beginnen. Ik zorgde voor een variant van de versie door er nog twee linten aan toe te voegen ter versteviging.
Als laatste stap heb ik met lichte gouden verf en een fijn penseel de tekst aangebracht aan de buitenzijde van de doos (voorkant + rug).

Hieronder zie je het fraaie eindresultaat. Hiermee is definitief het doek gevallen aan mijn hommage voor Jo Govaerts. Ik ben blij dat mijn illustraties eindelijk een 'thuis' hebben gevonden!

zelf gemaakte overslagdoos voor mijn illustraties (*project Jo Govaerts, zie zijbalk)

zelf gemaakte overslagdoos voor mijn illustraties, inclusief linten (project Jo Govaerts)

binnenkant overslagdoos met ingelegde illustraties (= opengevouwen doos)

detail overslagdoos

dikte van de overslagdoos (op maat gemaakt) 

illustraties op gekleurde bladen gekleefd

Geen opmerkingen: