"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


maandag 13 februari 2017

Keukenlithografie - experiment coladruk

Toen wij op onze Facebookpagina 'Tekenschool Vorselaar' aankondigden dat we een 'speciale' druktechniek gingen beoefenen (dit doen wij één keer per jaar), namelijk de 'colalithografie' (???), konden wij allesbehalve vermoeden dat er zo'n stormloop zou volgen. Wie onder hen had immers kunnen vermoeden dat je OOK kan tekenen met materialen als zeep en cola?

De refter was 'bijna' te klein geworden, maar het was het allemaal waard. En het concept past binnen ons jaarthema 'Sprookjes', omwille van het 'magische' karakter. Vooral bij de zeeptechniek, want dan verdwijnt de tekening even (door de olie), maar komt later gelukkig (hopelijk) terug tevoorschijn dankzij de cola.

Ik heb begin dit schooljaar kennisgemaakt met deze techniek op de kunstacademie van Turnhout, alwaar ik momenteel in mijn vierde jaar zit. Ik was er meteen door gefascineerd, en het leek mij ook een leuk idee om te introduceren op onze tekenschool.
Wij hebben zelf een introductie gekregen in de vlakdruktechniek 'lithografie', een drukprincipe op basis van water en olie. De 'coladruk' is hier een variant op, dus heb ik het op voorhand thuis wel even geprobeerd.
De materialen die je kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld lithokrijtjes, waterbestendige markers en pennetjes, zeep, boter, enz... enz... Kortom, alles wat het water tegenhoudt.

Niet alle resultaten waren helaas even succesvol, omdat we die dag met het maximaal aantal leerlingen waren (+ nog één oud-leerling die eens op bezoek kwam) en dus niet alles konden opvolgen. Het proces is echter volledig gefilmd, dus iedereen die dat wenst kan thuis alsnog aan de slag gaan. De gebruikte materialen zijn immers milieuvriendelijk, goedkoop en te vinden in haast elke keuken.

Ik verwijs nog even naar onze Facebookpagina, waar beide demonstratiefilmpjes te vinden zijn, en daarnaast ook nog een aantal andere filmpjes. Voor een 'professionele' uitleg en introductie zijn er betere filmpjes te vinden op kanalen als Youtube.

In elk geval een boeiende techniek om eens uit te proberen, en dat konden onze leerlingen beamen!

enkele 'geslaagde' resultaten:  waterbestendige markers

zeeptechniek


lithokrijtjes

lithokrijtjes

fijne, zwarte waterbestendige marker

zeeptechniek

Geen opmerkingen: