"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


zaterdag 31 december 2016

"The rest of us will be forgotten, never Judy!"

Het begon ooit als kind met de filmklassieker 'The Wizard of oz', maar in de loop der jaren is deze film uiteindelijk helemaal onderaan beland op mijn steeds verder uitdijende lijst (waar maar geen einde aan lijkt te komen). Deze film hoort, kortom, al lang niet meer thuis in mijn top tien. De werkelijke 'fascinatie' voor deze rasperfomer/kunstenaar begon toen ik een jaar of negen was. Mijn vader wees naar het televisiescherm (welke film het was kan ik mij niet meer herinneren), en zei tegen mij: "Dat is Judy Garland". Pas veel later ontdekte ik hoe veelzijdig en multigetalenteerd Judy Garland  eigenlijk was. Het is een duizelingwekkend, compleet oeuvre.

Nog steeds sijpelt er beetje bij beetje nieuwe informatie binnen, maar er valt voor mij (en waarschijnlijk vele anderen) nog zó indrukwekkend veel meer te ontdekken op het wereldwijde web van deze fantastische allround artiest/performer.
Daarbuiten, in het echte leven, liggen er nog heel wat favoriete plaatsen in het verschiet op het continent Amerika om te bezoeken: bijvoorbeeld het Judy Garland Museum in Grand Rapids, Minnesota (haar geboorteplaats), het befaamde Grauman's Chinese Theatre in Hollywood Boulevard en het Ferncliff Cemetery in Hartsdale, New York, ...en verder de vele, ontelbare plaatsen in Londen (waar ze de laatste jaren van haar té korte leven leefde en werkte). 
Wat had ik er veel voor gegeven om  tenminste één van haar concerten live mee te mogen maken in London Carnegie Hall, maar het heeft helaas niet mogen zijn...

Het leven van Judy Garland bestaat eigenlijk uit twee grote helften: haar (film)jaren bij Metro-Goldwyn-Mayer, en nadien (met als belangrijkste constante) de concertjaren als solozangeres in Londen. Ik vind beide fases in haar leven zéér interessant, maar mijn voorkeur gaat uit naar 'de tweede helft' van haar carrière, wellicht omdat dit de echte 'Judy Garland', bijgenaamd 'the voice' is.

Ik ben ook een bijzonder grote fan van de 'Judy Garland Show collection', een serie afleveringen met muzikale gasten in verschillende episodes.
Eerder op deze blog schreef ik er al eens een kort artikel over. Momenteel ben ik aan het sparen voor de twee DVD-boxen, volume 1 en 2. DUS als iemand weet via welke weg ik deze kan vinden (want ze zijn blijkbaar moeilijk verkrijgbaar), laat het mij dan zeker weten!
De reeks telt in totaal 26 afleveringen, allemaal opgenomen gedurende de jaren 1963-1964 op de Amerikaanse televisiezender CBS
Als allereerste gast om haar show te openen, koos Judy Garland niemand minder dan haar (inmiddels ook betreurde) oude vriend Mickey Rooney. Sinds hun laatste duet 'I wish I were in love again' voor de musical 'Words and music' in 1948, gingen ze hun eigen leven en hadden niet meer samen opgetreden tot deze gelegenheid. 
Tot voor kort ontdekte ik dat Mickey Rooney, kort na het overlijden van Judy Garland, speciaal voor haar een lied heeft geschreven en gecomponeerd: 'Judy'. Het ontroerde mij zo dat ik het hier, op de laatste dag van dit jaar, op mijn blog publiceer. Het doet deugd te weten dat ze (jeugd)vrienden had die ECHT om haar gaven. Een mooie quote van Mickey Rooney: "She more then acted her lyrics, she lived them!"
Een mooie ode aan een legendarisch talent van een al even legendarisch talent.

...Of, naar een quote van wijlen Frank Sinatra: "The rest of us will be forgotten, never Judy." En dat is niet meer dan de waarheid, lijkt mij.

Om af te sluiten nog even een kort nieuwjaarslijstje van enkele van mijn favoriete songs (so far!) van Judy Garland:

*'The man that got away'
*'West Side Story Medley' - Judy Garland and Vic Damone
*'When you wore a tulip' - Judy garland and Gene Kelly
*'A foggy day (in London Town)'
*'When the sun comes out'
*'A Couple of Swells' - Judy Garland and Fred Astaire
*'Going' home Medley' - Judy Garland and Bobby Darin
*'Get Happy'
*'On the Sunny Side of the Street'
*You're so right for me' - Judy Garland and Mickey Rooney
*'Some people'
*'You're nearer'
*'Chin up! Cheerio! Carry on!'



DVD 'The Judy Garland Show Collection'

Geen opmerkingen: