"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


zondag 6 juli 2014

Alle goede dingen bestaan uit drie

Drie titels gooi ik vandaag voor u te grabbel, want alle goede dingen bestaan uit drie (althans, zo zegt men).
De laatste tijd heb ik weer heel wat mooie, toffe boeken op de kop getikt om vandaag even in de schijnwerpers te zetten. Ondertussen zou een nieuwe rubriek, zoals bijvoorbeeld  boekenhoekje, hier wel gepast zijn.

Laten we starten met het praktijkboek 'Mooi gemaakt - creatieve projecten voor kinderen van 6 tot 12 jaar'.
Dit boek omvat 37 leuke projecten voor jonge kinderen. Een groot pluspunt is dat er met goedkope (recyclage)materialen gewerkt kan worden; zoals papier, karton en allerlei kosteloos materiaal.
Er worden diverse technieken aangeboden (bijvoorbeeld werken met papier en karton, natuurlijke materialen, textiel, wegwerpmaterialen, plastische materialen en druktechnieken).
Het boek zelf is onderverdeeld in zeven clusters: de seizoenen, mijn lichaam en ik, de wereld om ons heen, dieren, sport en spel, feestdagen en speciale dagen.
De opdrachten kunnen een ideaal vertrekpunt zijn of aanknopen aan een specifiek thema dat in klasverband wordt behandeld. Er zijn tal van variaties mogelijk, en de leerstof kan op speelse wijze aangebracht worden. Het kopje voorbereiding zorgt ervoor dat de les op een toffe manier kan ingeleid worden. Uiteraard is er telkens ook een lijst voorzien met alle benodigheden.
Vooral leraren van het Basisonderwijs kunnen hier dankbaar gebruik van maken. Het boek is ook geschikt voor het Deeltijds Kunstonderwijs (= DKO), mits enige aanpassingen en uitbreidingen in de moeilijkheidsgraad.

'Mama is een fabriek' is een prentenboek dat gezamenlijk gerealiseerd werd door auteur Fiona Rempt en illustrator Fleur van der Weel. Het geeft op een speelse en verbloemde manier het natuurlijke voortplantingsproces weer: man en vrouw ontmoeten elkaar, worden verliefd en ze krijgen een kindje.
Er wordt gewerkt met gestileerde vormen, overlappende kleuren en vooral een overduidelijke symboliek. De houtsnedetechniek is hiervoor een prima keuze.
Voor mij is dit één van de meest geslaagde pogingen om een subtiel thema grafisch te vertalen naar een jong publiek.

Tot slot is er ook nog 'Mijn stad' van illustrator Tom Schoonooghe. Dit is een creatief kijk- en doeboek voor kinderen, dat enkele van de grootste Europese steden voorstelt; Amsterdam, Oslo, Londen, Parijs en Tallinn.
De illustrator is hiervoor zelf ter plekke geweest en verzamelde in elke stad allerlei verhalen, notities, foto's en tekeningen. Per stad kan je de contouren ontdekken, maar het is aan de kids om de 'leegtes' in te vullen met leuke en originele tekeningen. De stickers achteraan in het boek vormen hierbij een dankbaar hulpmiddel. Deze vertellen bovendien iets over de traditionele klederdracht, gewoontes en gebruiken.
Aan elke stad is een verhaal verbonden, dat eventueel zelfs voorgelezen kan worden. Er worden vragen gesteld en concrete tips gegeven om je verder op weg te zetten.
Het leuke aan dit boek is dat het een sterke educatieve inslag heeft. De kinderen leren iets bij over Europa, en tegelijk zijn ze creatief bezig. Misschien een tip voor bij in de reiskoffer, wanneer u met de kids een trip maakt naar...... ?

cover 'Mooi gemaakt - creatieve projecten voor kinderen van 6 tot 8 jaar'

pagina uit het boek: 'Wrijfschilderij'

pagina uit het boek: 'Stilleven met plasticine'

pagina uit het boek: 'Fantasiefiguren'

cover prentenboek 'Mama is een fabriek'

pagina uit het boek 'Mama is een fabriek'

pagina uit het boek 'Mama is een fabriek'

pagina uit het boek 'Mama is een fabriek'

cover 'Mijn stad'

pagina uit 'Mijn stad': 'Parijs'

pagina uit 'Mijn stad': 'Parijs'

pagina uit 'Mijn stad': 'Amsterdam'

pagina uit 'Mijn stad': 'Londen'

Geen opmerkingen: